mad - tiimi

värikäs joukkue hyvinkin erilaisilla taustoilla

Risto Nokelainen

Järjestäjä

Sain vuonna 1972 moottoripyöräkortin ja minulla on ollut useampia erityyppisiä prätkiä ja reissuja asfalttiteillä ja asfaltin ulkopuolella. Hankittuani vuonna 2015 BMW R1200 GSA-pyörän, olen pyrkinyt pysymään soran ja sannan puolella.

Kun lopetin yli 30 vuotisen yrittäjäurani, olen osallistunut Suomessa ja ulkomailla useisiin moottoripyöräilytapahtumiin ja koulutustilaisuuksiin, jotka on olleet poikkeuksetta mukavia, hyvin järjestettyjä ja opettavaisia!

Dani Amosov

Järjestäjä

Ensikosketus mp-kulttuuriin tuli takapenkiltä, mutta heti kun jalat ylsivät maahan sain ensimmäisen mopon testattavaksi. 110 maata ajettu moottoripyörällä tähän mennessä.

Tallia koristavat 2 x Kawasaki KLR650 (v2001 & v2022) ja Intiasta ajamalla tuotu Royal Enfield Himalayan. Merkkien suhteen olen täysi sekakäyttäjä!

Toimin matkanjohtajana ja osakkaana PeterPanBiken mp-matkatoimistossa, olen myös Liikenneturvan auktorisoitu mp-kouluttaja ja harrastuksena väsäilen mp-videoita.

image1 (1).jpeg

Antti “viuh” Eskola

Varhaisimmat lapsuusmuistot liittyvät siihen kun kesäisin minut sidottiin leveällä nahkavyöllä R69S:n kyljessä olleeseen Steib-sivuvaunuun ja sitten lähdettiin viikoksi Lappia kiertämään. Tutuiksi tulivat hiekkatiet ja monet sen aikaiset kokoontumisajot.

Nuorena ajoin crossia ja vähän vanhempana enskaa lisenssilläkin. Nykyisin tallissa ovat Kotarit 1290SAR, 950SE, 701 Husse ja vanha Bemari. Prätkällä ajamista tulee harrastettua ympäri vuoden vaihtelevilla ajoaluistoilla ja mikäpä sen mukavampaa!


Harri Hjulgren

Mopoilua vuodesta 1983. Reilut miljoona kilometriä, sinne, tänne ja takaisin. Asfalttia, soraa, lunta, jäätä ja kaikkea siltä väliltä.

Kahden pyörän "loukussa" BMW R 1200 GS LC Rallye ja BMW R1200 GS Adventure.

Harri toimii myös matkanjohtajana PeterPanBike mp-matkatoimistossa:

Jouni korhonen

Palasin moottoripyöräilyn pariin kolmekymppisenä, kun halusin yhdistää luontoharrastuksen, seikkailun ja moottoripyöräilyn. Soratiet ja isolla pyörällä ajettavat polut ovat sen jälkeen vieneet mennessään.

Ajotaitoa pyrin koko ajan kehittämään, ja ruokahalu näyttää vain kasvavan syödessä. Ajotaidon kehittäminen onkin ollut työläämpää, kun varsinaisen moottoripyöräilyn on aloittanut vasta vanhemmalla iällä. Jaan mielelläni kokemuksiani, jottei kaikkien tarvitsisi astua samoihin sudenkuoppiin.

Kirjoitan aiheeseen liittyvää blogia:

Janne Tervola

JT Coachingin pääkouluttaja

Olen ajanut moottoroiduilla kaksipyöräisillä 11-vuotiaasta saakka, yli 40 vuotta. 2000-luvun taitteessa hankin enduropyörän ja siitä lähtien harrastus on ajautunut tasaisesti yhä enemmän metsään.

Toimin aktiivisesti mp-kouluttajien koulutustoiminnassa Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry:n innoittamana. Tällä hetkellä toimin myös SMOKin puheenjohtaja. 

MAD-tapahtumaan olen saanut kerättyä yhteensä kymmenen mp-kouluttajan huipputiimin, jonka kanssa olen ajanut safareita ja kouluttanut offroad-porukoita vuosien ajan ympäri Suomea.


ANTTI NUMMI

Aikanaan enempi Eurooppaa ristiin rastiin mutta nyt jo toistakymmentä vuotta lähes pelkästään seikkailupyöräilyä soralla ja erimuotoista offroadia. Haussa elämyksiä, joissa yhdistyy luonto ja haastava ajaminen. Usein pitkiä reissuja eri maissa ja syrjäisiä paikkoja, joskus mukana teltta ja kalavehkeet.

Suunnistajana innokas kartanlukija. Silloin tällöin myös kärkipyöränä turvaamassa pyöräilykilpailuja.

MADissä vuodesta 2021. Pyöränä 700 Tenere.

Tommi Sappinen

Ensikosketukset kaksipyöräisiin tuli kaverin peltomopolla. Ja sitten kun ikä riitti niin oma mopo ja kevari. Parinkymmenen vuoden tauon jälkeen tuli hommattua moottoripyörä. Sen jälkeen ajoa on tullut keskimäärin 15tkm per vuosi. Kaikilla alustoilla.

Alussa ajo oli pääosin asfaltilla, mutta viime vuodet onkin menty enemmän soralla. Tämän hetken pyörinä KTM 690 enduro haastavampaan sekä talvella ajoon ja Triumph Tiger 900 Rally Pro pidemmille reissuille. Osallistuin itse 2021  MAD -tapahtumaan. Tapahtuma toi varmuutta sora-ajoon. Vuodesta 2022 pääsin mukaan tiimiin ryhmän vetäjäksi. Mukava tutustua samanhenkiseen porukkaan!

tapio “tapsa” rouhiainen

Harrastuksen kautta päädyin vahingossa töihin moottoripyöräalalle ja sillä tiellä oltu jo yli 20 vuotta. Moottoripyöräilyä voi harrastaa monella tapaa ja oma mopoiluni on siirtynyt vuosien varrelta sporttipyöristä kuraisempiin laitteisiin, karkeampiin renkaisiin ja pölyisempiin seikkailuihin.

Arkena minut löytää Tampereen Biketeamilta, jossa autellaan kaikenlaisten prätkätarpeiden kanssa. Vapaalla todennäköisimmin enskareiteiltä tai soraränneistä seikkailupyörän päältä. Kaudelle 2024, kotitallista löytyy BMW F 900 GS, vaimon R 1300 GS sekä pari vanhempaa ikuisuusprojektipyörää.


Jukka Kauranen

Moottoripyöräilyni alkoi Jyväskylässä 16 vuotiaana Suzuki TS 125:lla. Siitä lähtien moottoripyöräily on ollut intohimo. Takana on kymmeniä eri moottoripyöriä endurosta trialiin, katupyöristä adventureen. 

Polttoaineena ei ole ollut pelkästään bensiini, vaan myös seikkailun jano. Moottoripyörällä on tullut seikkailtua mm. Päitsillä ja kolmella mantereella. MAD:ssä punaisten vetäjänä vuodesta 2021. 

Nyt ajan Yamaha Tenere 700:lla. Missä asfaltti loppuu, siinä ilo alkaa!

Peter “pepe” Öhman

Suamenruottalainen eläkeläinen Tammisaaresta. 27 vuotta matkaenduroa, viimeiset 20 vuotta adventuregessulla. Trialiakin tuli harrastettua 15 vuotta, hauska laji joka kehittää tasapainoa ja ”reittisilmää” maastossa. MADissa mukana vuodesta 2021!

Janne “mäxä” Mäkinen

Ensiavun asiantuntija

Hämeenkyröläinen ylipalomies, jolla reilun 20 vuoden endurotausta. Kurapyöriä ollut ajansaatossa useita, kuten myös maantieajoonkin soveltuvia kaksipyöräisiä. Joskus on kipeää tehnyt itselläkin mutta nykyään pääasiassa kisoissa ea-pyörä statuksella harrastetaan. Työn ohessa ATV-ajokouluttaja ja elämyspalveluiden toteuttaja erilaisin kulkinein. Vuosia toteuttanut ea-koulutuksia motoristeille ja muille moottoriharrastajien ryhmille.


Erkki Nurmi

Enduron Mekasta Jämsästä kotoisin, ja nykyinen jyväskyläläinen.

Ekat ajelut n. 12-vuotiaana isän MZ satapiikillä, sitten mopokausi ja muutama vuosi enduroa kilvanajona, mm. Päitsi - jonka uusin 48 vuoden tauon jälkeen 2024.

Ruuhkavuosina asfaltti tuntumaa ja vuodesta 2008 ollut BMW R 1200 GS, jolla pääpainona, siellä missä asfaltti loppuu, niin elämä alkaa. Bemari sai hiljan talliin kaveriksi 250 Hussen, hyvin tuntuvat pärjäävän! 

Kuntopuoli hoideltu pitkälti murtsikka hiihdolla, myös lappu rinnassa.

Vesa Meriläinen

Kaksipyöräiset ovat aina kiinnostaneet minua. Mopoilusta se tietysti lähti minullakin jo ”alamittaisena”. Nuoruusvuodet tuli ajeltua sekalaisilla vehkeillä. Suzuki 90, MZ 175, Suzuki 375, Honda 750, H-D kokemuksia seitsemästä eri mallista 11 vuotta.

Aktiivista soratie ja soft enduromeininkiä on ollut vuodesta 2014 kun H-D vaihtui Bemariin. Ostin muutaman vuoden kuolaamisen jälkeen BMW R1200 Adventuren ja asfaltit saivat jäädä vähemmälle.

Metsäteillä ja vähän haastavammissa olosuhteissa olen ”maastonorsuillani” viihtynyt hyvin. Nykyinen ajokki on BMW R1200 GS Rallye.

Minulla on myös 15 vuoden kokemus liikenneopettajana ja MP ajo-opettajana. Olen myös Liikenneturvan EAK kouluttaja. SMOK Ry:n jäsenenä taitoja on treenattu myös heidän koulutuksissaan.

IMG-0053-2.jpg

Timo “tt” Taipale

Pitkänlinjan mopomies Petäjävedeltä. Ensimmäinen moottoripyörä oli 175 cc Jawa yli 50v sitten. Ensimmäinen karkeakuminen matkaenduro Honda XLV 750 R tuli hankituksi 1985. Sen jälkeen hiekkatiet ja polut ovat olleet etusijalla.

Mustia polkuja MAD:ia varten ollaan koeajettu vanhalla PD boxerigessulla vuodelta 1990, joten isollakin möhköllä voi mukaan lähteä jos asenne ja renkaat on kunnossa!


Seppo Olkkola

Sain kipinän moottoripyöräilyyn aikoinaan intin jälkeen ja ostin ensimmäisen mp:n, Kawan 500 Mach III.

Sen jälkeen koneiden koko kasvoi vuosien kuluessa kuten myös lomareissujen pituudet kunnes mopoilun väliaikaisesti keskeytti perheen perustaminen.

Muutamia vuosia myöhemmin palasin pyöräilyn pariin 1200 Banditin selässä jota seurasi parin vuoden tuttavuus Aprilian Futuralla. 2007 löysi uusi 1200GS tiensä luokseni ja siitä alkoi sorateiden nautiskelu niin Itä-Euroopan maissa kuin Mongolian ja Keski-Aasian reissulla. Nyt siinä on jo reilut 150tkm eli pikapuoliin se lienee ”sisään-ajettu”.

Ajoryhmien vetäjänä olen ollut lukuisia kertoja GS Miitingeissä kuten myös kaveriporukoille mökilläni Mikkelin suunnalla ja aina on ollut kaikilla hauskaa.

Petro “petro_moto” Hämäläinen

Tapahtuman virallinen valokuvaaja

Imatralta lähtöisin oleva motoristi. Aloitin enduroinnin muutama vuosi sitten Suzuki dr:llä ja pian huomasin olevani ajamassa enemmän metsässä kuin maantiellä. Nykyään ajot ovat kaikkea seikkailupyöräilyn ja enduron väliltä ja kalustona toimii matkavarusteltu Ktm 500 exc.

Valokuvaajana juuret ovat henkilö-, perhe- ja hääkuvauksissa. Viimeisen parin vuoden ajan intohimona on ollut valokuvauksen ja moottoripyöräilyn yhdistäminen. Takana on myös useampi yhteistyö kansainvälisten mp-varusteita valmistavien brändien kanssa. 

Tapahtuman valokuvaajana pyrin taltioimaan valokuviin seikkailun tunnelman sekä kuljettajien onnistumisien hetket.

Tuomas Nieminen

Vuonna -84 sain ensimmäisen puoliautomaatti Honda Monkeyn. Vuosien varrella konepyörät ovat vaihtuneet ja muutamaa harha-askelta lukuun ottamatta pelit ovat olleet 2-tai 4-tahti kurapyöriä. Niiden käyttämistä lajille ominaisessa toiminnassa on helpottanut kodin ovelta lähtevät mukavat sorareitit ilman turhia pikitiesiirtymiä.

Ennen perheenlisäystä tuli reissattua Euroopan itä- ja eteläpuolta useampina kesinä. Moporetket ennen kunnollisia navigaattoreita ja netinkin ollessa vähän sitä ja tätä opetti selviämään hankalimmistakin paikoista.

Menopelinä Ktm Adventure 950S. Työkseni ajan nelipyöräisiä, joten vapaa-aikana viihdyn mielelläni kaksipyöräisen päällä. Nykyään oma kurapyöräily on keskittynyt enemmän laatuun kuin määrään.


Timo Mäki

Iskareiden asiantuntija

Mopot ja moottoripyörät kiehtonut aina. Työkokemusta autotekniikan saralta useammasta eri työtehtävästä sekä ajoneuvoasentajia kouluttanut yli kymmenen vuoden ajan. 

Itse ajanut enemmän harrastemielessä road racingiä, enduroa, supermotoa, jäärataa, motocrossia yms. Enduro säilynyt päälajina. Joka kesä pyrin tekemään myös reissun adventurepyörällä "KTM 790R". 

Iskunvaimennus kiehtonut osa-alueena omien harrastusten kautta ja lopulta 2014 perustin TTM Factory yrityksen ja aloin auttamaan asiakkaita iskunvaimennusten eri haasteissa. Nykyään yleisimpien merkkien edustus joista WP päämerkkinä. Asiakkaina eri lajien harrastajia sekä ammattilaisia aina nuorista ikä ihmisiin. Keskiössä pyrkinyt aina pitämään asiakkaan yksilölliset tarpeet.

Rami "mööpelimies" Rintaluoma

Pohojalaanen reilu nelikymppinen pärinä-poika.

7-vuotiaana alkoi ura mönkijällä, siitä 80cc kotarin kautta mopoon ja
edelleen kevariin. Testailtu kalustoa crosseista sporttipyöriin ja
aikuisella iällä oma linja löytynyt seikkailupyöristä, josta homma on
myös lipsahtanut hard-enduro ja trial tyyppiseen ajamiseen. Kuskina oon
melko rauhallinen, painopiste enemmän ajotekniikassa kuin nopeudessa.
Pyrin aina kehittämään omaa ajoa, oltiin sitten tiellä tai metsässä.

Insinöörinä tykkään myös ruuvailusta ja mopojen kevyestä modaamisesta
omaan käyttöön sopivammaksi.

Upo-uusi 'mööpelimies' Youtube kanava, jossa koitan parhaani mukaan
yhdistää työtä ja huvia:

Juho Onnela

39v ikuinen mopopoika Oripäästä.

Jonkinlainen 2-pyöräinen ollut 3v asti alla, junnuna crossivehkeitä ja mopoja. Ajokortin saamisen jälkeen reilu 10v muoviluoteja, jonka jälkeen ajelut painoittuneet pois kestopäällysteeltä, vahvasti oranssiin kallistuneena. Nyt pyörinä KTM1290 super adventure r & KTM 250 exc. Isommalla tapahtuu kaikki ajot teräsperseajojen ja cc:n väliltä, pienemmällä satunnaista kuntoenskaa ja joskus "kilpaa" lähinnä itseään vastaan. 


Jari Haavisto

60 -luvulla syntynyt levoton sielu. Ajellut moottorikäytöksellä kaksipyöräisellä jostain 12 vuotiaasta saakka. Siinä 14 vuotiaana voitin Lotosta ja ostin 125 CR Hondan, sitä asti velka ja moottorit on ollut vahvasti mukana elämässä. Aluksi ajelin crossia armeija ikään saakka ja kadulla DT Yammulla kunnes vaihdoin crossipyörän 1100GPZ Kawaan.

Erilaisilla katupyörillä tuli ajeltua tuone 50 v. hujakoille saakka? Siinä kohtaa tuli luova tauko moottoripyörien kanssa, kunnes kekkasin ison Gessun. Sitä se ajatus taas lähti. 

Enduro tuli kanssa hankittua, mutta siitä piti luopua, kun fysiikka ja pää oli eri paria. Tenere World Raid nyt alla, millään en malta pysyä pois soralta. Kovasti on vielä opetteluhaluja, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Hienoa on päästä ajamaan samanhenkisten ihmisten kanssa.

Severi Keinälä

70-luvun Zyndap 50cc:stä japsien ja Gessun kautta nykyisen Honda Crostourerin sarviin. Jotkut ihmettelee VFR1200 konetta hiekalla, mutta erinomainen peli sekä pitkällä baanalla että kurauralla.

Matkaenska on osoittaunut sopivimmaksi peliksi, kun pitkältä asfaltilta pitää välillä päästä hiekkaa pöllyttämään.

Viime vuonna kävin MADiin tutustumassa ja nyt siististi sinisiä reittejä vedellen.

Antti “advseeker” Miikkulainen

Nuorena tuli ajeltua Honda monkeylla ja serkun Kawasaki motocross pyörällä. Muutama muutto ja opiskelut pistivät mopoilut jäihin. Pitkään mielessä kuitenkin kyti ajatus, että joku motocross pyörä pitää vielä hankkia. Nyt pihalla on 3½ vuotta seissyt KTM 690 Enduro R, joka mukavasti mahdollistaa metsäpoluille lähtemisen kotipihalta. Näin ollen olen varsin tuore kuski ja innokkuutta on monesti enemmän kuin taitoa. 

Pyörän hankkimisen jälkeen olen ollut aktiivisesti kehittämässä TET reittiä Kostamon Mikan kanssa. Monesti vastaan reittien suunnittelusta kun kaveri porukalla käydään ajelemassa ja viime kesänä lanseerasin Tyrnävän rynkytykset ajelupäivän, jossa reitille otettiin myös hieman haastavampaa pätkää.


Atte Aittola

Lapsuudessa ja nuoruudessa kaks'pyöräisillä "rällättiin" lähes kyllästymiseen asti. 

Ruuhkavuosina ainoastaan joskus lainavehkeillä. Sittemmin aikuistuttua ollut DR ja matkapyöriä. Saksalaisvalmisteisia. GS:llä joskus uskallettu poiketa pois päällysteeltäkin. 

Tekniikka on kuulunut työhöni aina. Monissa yhteyksissä myös renkaat. Rengastöitäkin. Nastoituksia tehty harrastusmielessä koneisiin ja Mopoihin. 

MP.llä ajelen aina kun se on jokseenkin mahdollista. Töihin ja vapaalle. Ympäri vuoden.

Janne Loitomeri

Moottoripyöräilyn intohimoinen seikkailija, joka löytää vapauden ja elämän parhaat hetket pikkuteiltä ja poluilta. Aina valmis tutkimaan uusia reittejä, olipa suunta sitten lähelle tai maailman ääriin. Matkassa luottokumppaneina BMW R1200 GSA ja KTM 690 Enduro – valinta riippuu maaston haasteista ja seikkailun hengestä.

Kaksipyöräiset ovat olleet osa elämääni niin kauan kuin muistan, mutta seikkailuenskat sytyttivät lopullisen kipinän. Tästä syntyi elämäntapa, jossa jokainen mutka ja soratie on uusi tarina kerrottavaksi.

"It’s not the destination, it’s the journey" – tämä ajatus kiteyttää kaiken. Elämä on matka, ja moottoripyörän selässä sen voi kokea täydellä voimalla.