mad - tiimi

värikäs joukkue hyvinkin erilaisilla taustoilla

Risto Nokelainen

Järjestäjä

Sain vuonna 1972 moottoripyöräkortin ja minulla on ollut useampia erityyppisiä prätkiä ja reissuja asfalttiteillä ja asfaltin ulkopuolella. Hankittuani vuonna 2015 BMW R1200 GSA-pyörän, olen pyrkinyt pysymään soran ja sannan puolella.

Kun lopetin yli 30 vuotisen yrittäjäurani, olen osallistunut Suomessa ja ulkomailla useisiin moottoripyöräilytapahtumiin ja koulutustilaisuuksiin, jotka on olleet poikkeuksetta mukavia, hyvin järjestettyjä ja opettavaisia!

Dani Amosov

Järjestäjä

Ensikosketus mp-kulttuuriin tuli takapenkiltä, mutta heti kun jalat ylsivät maahan sain ensimmäisen mopon testattavaksi. 110 maata ajettu moottoripyörällä tähän mennessä.

Tallia koristavat 2 x Kawasaki KLR650 (v2001 & v2022) ja Intiasta ajamalla tuotu Royal Enfield Himalayan. Merkkien suhteen olen täysi sekakäyttäjä!

Toimin matkanjohtajana ja osakkaana PeterPanBiken mp-matkatoimistossa, olen myös Liikenneturvan auktorisoitu mp-kouluttaja ja harrastuksena väsäilen mp-videoita.

image1 (1).jpeg

Antti “viuh” Eskola

🔴 -reittimestari

Varhaisimmat lapsuusmuistot liittyvät siihen kun kesäisin minut sidottiin leveällä nahkavyöllä R69S:n kyljessä olleeseen Steib-sivuvaunuun ja sitten lähdettiin viikoksi Lappia kiertämään. Tutuiksi tulivat hiekkatiet ja monet sen aikaiset kokoontumisajot.

Nuorena ajoin crossia ja vähän vanhempana enskaa lisenssilläkin. Nykyisin tallissa ovat Kotarit 1290SAR, 950SE, 701 Husse ja vanha Bemari. Prätkällä ajamista tulee harrastettua ympäri vuoden vaihtelevilla ajoaluistoilla ja mikäpä sen mukavampaa!


Harri Hjulgren

🟢 & 🔵 -reittimestari

Mopoilua vuodesta 1983. Reilut miljoona kilometriä, sinne, tänne ja takaisin. Asfalttia, soraa, lunta, jäätä ja kaikkea siltä väliltä.

Kahden pyörän "loukussa" BMW R 1200 GS LC Rallye ja BMW R1200 GS Adventure.

Harri toimii myös matkanjohtajana PeterPanBike mp-matkatoimistossa:

Jouni korhonen

⚫ -reittimestari

Palasin moottoripyöräilyn pariin kolmekymppisenä, kun halusin yhdistää luontoharrastuksen, seikkailun ja moottoripyöräilyn. Soratiet ja isolla pyörällä ajettavat polut ovat sen jälkeen vieneet mennessään.

Ajotaitoa pyrin koko ajan kehittämään, ja ruokahalu näyttää vain kasvavan syödessä. Ajotaidon kehittäminen onkin ollut työläämpää, kun varsinaisen moottoripyöräilyn on aloittanut vasta vanhemmalla iällä. Jaan mielelläni kokemuksiani, jottei kaikkien tarvitsisi astua samoihin sudenkuoppiin.

Kirjoitan aiheeseen liittyvää blogia:

Janne Tervola

JT Coachingin pääkouluttaja

Olen ajanut moottoroiduilla kaksipyöräisillä 11-vuotiaasta saakka, yli 40 vuotta. 2000-luvun taitteessa hankin enduropyörän ja siitä lähtien harrastus on ajautunut tasaisesti yhä enemmän metsään.

Toimin aktiivisesti mp-kouluttajien koulutustoiminnassa Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry:n innoittamana. Tällä hetkellä toimin myös SMOKin puheenjohtaja. 

MAD-tapahtumaan olen saanut kerättyä yhteensä kymmenen mp-kouluttajan huipputiimin, jonka kanssa olen ajanut safareita ja kouluttanut offroad-porukoita vuosien ajan ympäri Suomea.


Tapio “e-tappi” Etolin 🔴

Aloitin moottoripyöräilyn yli kolmekymppisenä Hondan Transalpilla. Siitä se sitten lähti. Ajoreitit ovat alusta asti suuntautuneet isojen teiden ulkopuolelle, joten matkaenduro tyyppinen pyörä on ollut luonnollinen valinta. Kahden Hondan jälkeen siirryin Gessu-kuskiksi ja sillä tiellä ollaan edelleen.

MAD:ssä mukana vuodesta 2021, nyt neljättä kertaa vetohommissa R1200GSA:lla.

ANTTI NUMMI🔴⚫

Aikanaan enempi Eurooppaa ristiin rastiin mutta nyt jo toistakymmentä vuotta lähes pelkästään seikkailupyöräilyä soralla ja erimuotoista offroadia. Haussa elämyksiä, joissa yhdistyy luonto ja haastava ajaminen. Usein pitkiä reissuja eri maissa ja syrjäisiä paikkoja, joskus mukana teltta ja kalavehkeet.

Suunnistajana innokas kartanlukija. Silloin tällöin myös kärkipyöränä turvaamassa pyöräilykilpailuja.

MADissä vuodesta 2021. Pyöränä 700 Tenere.

Tommi Sappinen 🔴

Ensikosketukset kaksipyöräisiin tuli kaverin peltomopolla. Ja sitten kun ikä riitti niin oma mopo ja kevari. Parinkymmenen vuoden tauon jälkeen tuli hommattua moottoripyörä. Sen jälkeen ajoa on tullut keskimäärin 15tkm per vuosi. Kaikilla alustoilla.

Alussa ajo oli pääosin asfaltilla, mutta viime vuodet onkin menty enemmän soralla. Tämän hetken pyörinä KTM 690 enduro haastavampaan sekä talvella ajoon ja Triumph Tiger 900 Rally Pro pidemmille reissuille. Osallistuin itse 2021  MAD -tapahtumaan. Tapahtuma toi varmuutta sora-ajoon. Vuodesta 2022 pääsin mukaan tiimiin ryhmän vetäjäksi. Mukava tutustua samanhenkiseen porukkaan!


Jukka Kauranen 🔴

Harrastanut moottoripyöräilyä 16 vuotiaasta asti ja omistanut kymmeniä erilaisia moottoripyöriä (enduro, cross, katu ja uusimpana trial)

Merkittävimpiä mp ajoreissuja: pari Päitsin kiertoa 2001 & 2008, Route 66 vuonna 2018, Georgia enduroreissu 2019, Saariselkä ISNE 2019-2021 ja MAD-vetäjänä vuodesta 21. Missä asfaltti loppuu, siinä ilo alkaa!

Peter “pepe” Öhman 🔴

68 v. suamenruottalainen eläkeläinen Tammisaaresta. 27 vuotta matkaenduroa, viimeiset 20 vuotta adventuregessulla. Trialiakin tuli harrastettua 15 vuotta, hauska laji joka kehittää tasapainoa ja ”reittisilmää” maastossa.

Janne “mäxä” Mäkinen

Ensiavun asiantuntija

Hämeenkyröläinen ylipalomies, jolla reilun 20 vuoden endurotausta. Kurapyöriä ollut ajansaatossa useita, kuten myös maantieajoonkin soveltuvia kaksipyöräisiä. Joskus on kipeää tehnyt itselläkin mutta nykyään pääasiassa kisoissa ea-pyörä statuksella harrastetaan. Työn ohessa ATV-ajokouluttaja ja elämyspalveluiden toteuttaja erilaisin kulkinein. Vuosia toteuttanut ea-koulutuksia motoristeille ja muille moottoriharrastajien ryhmille.


Harri “happi” Henriksson ⚫

Moottoripyöräily alkoi vuonna -88, kun sain hommattua Jytäjammun. Matkaenduroista innostuin kunnolla 2004, kun osallistuin AllRoadTouriin Transalpilla.

Henkisesti olen Hondamies, vaikka nykyään ajelen Kotarin 690:llä.

Joku saattaa tunnistaa meikäläisen, jos on eksynyt katsomaan mun tekemiä matkaenduro aiheisia Youtube videoita netistä.

tapio “tapsa” rouhiainen ⚫

Harrastuksen kautta päädyin vahingossa töihin moottoripyöräalalle ja sillä tiellä oltu jo yli 20 vuotta. Moottoripyöräilyä voi harrastaa monella tapaa ja oma mopoiluni on siirtynyt vuosien varrelta sporttipyöristä kuraisempiin laitteisiin, karkeampiin renkaisiin ja pölyisempiin seikkailuihin.

Arkena minut löytää Tampereen Biketeamilta, jossa autellaan kaikenlaisten prätkätarpeiden kanssa. Vapaalla todennäköisimmin enskareiteiltä tai soraränneistä seikkailupyörän päältä. Kaudelle 2024, kotitallista löytyy BMW F 900 GS, vaimon R 1300 GS sekä pari vanhempaa ikuisuusprojektipyörää.

Mika “gozamite” Kostamo 🔴

Olen Helsingissä syntynyt ja Kirkkonummen kautta Raaseporiin saakka eksynyt motoristi. Ensimmäinen todellinen kurapyöräni oli Kotarin 690 Enduro jonka hankin v. 2015. Sitä pyörää ikävöin aina! Nykyään ajelen Bemarin XChallengella jota voisi hyvin kutsua "herrasmiesenduroksi".

Sora- ja kuraletkoja on tullut vedettyä moottoripyora.org ja Pohjolan kurapyöräilijät porukoissa jo pitkään. Kesällä 2021 sain vastuulleni myös TET Finland reitin.


Erkki Nurmi 🔴

Enduron Mekasta Jämsästä kotoisin ja nykyinen kotipaikka Jyväskylä. Mittarissa 66 vuotta. Ekat ajelut n. 12-vuotiaana isän MZ satapiikillä, sitten mopokausi, josta seurasi enduroa kilvanajona muutama vuosi, mm. Päitsi. Välivuodet ajelua jonkin verran asfalttipyörillä ja vuodesta 2008 ollut BMW R 1200 GS, osittain matkapyöränä, mutta missä asfaltti loppuu niin elämä alkaa ja sitä rataa on jatkettu mitä muulta elämältä on ehditty.

Kuntopuoli hoidettu pääasiassa maastohiihdolla, jossa numerolappu rinnassa yli 60 kertaa monissa tapahtumissa. Työ-ja perhe-elämän lisäksi aikaa ottanut järjestötyö hiihdon parissa.

Vesa Meriläinen 🟢

Valmennan ja terapoin nykyään työkseni ihmisiä. Aikaisemmin olen ollut liikenneopettajana ja toiminut tuolloin myös MP ajo-opettajana. Tietoa ja taitoja on hankittu Liikenneturvan EAK kouluttaja valmennuksesta, SMOK Ry:n jäsenenä taitoja on treenailtu myös heidän koulutuksissaan. Prätkän kahvoissa on kokemuksia haettu ympäri Eurooppaa, Aasian puolellakin on tullut käytyä ja Amerikassakin on vähän reissattu.

Mopoilua nuoruusvuodet ja sitten Suzuki 90, MZ 175, Suzuki 375, Honda 750, H-D kokemuksia 2003 - 2014 seitsemästä eri mallista ja kuten tiedämme, niin lopuksi kaikki ajavat Bemarilla!

IMG-0053-2.jpg

Timo “tt” Taipale ⚫

Olen 64v pitkänlinjan mopomies Petäjävedeltä. Ensimmäinen moottoripyörä oli 175 cc Jawa yli 50v sitten. Ensimmäinen karkeakuminen matkaenduro Honda XLV 750 R tuli hankituksi 1985. Sen jälkeen hiekkatiet ja polut ovat olleet etusijalla.

Mustia polkuja MAD:ia varten ollaan koeajettu vanhalla PD boxerigessulla vuodelta 1990, joten isollakin möhköllä voi mukaan lähteä jos asenne ja renkaat on kunnossa!


Seppo Olkkola 🔵

Sain kipinän moottoripyöräilyyn aikoinaan intin jälkeen ja ostin ensimmäisen mp:n, Kawan 500 Mach III.

Sen jälkeen koneiden koko kasvoi vuosien kuluessa kuten myös lomareissujen pituudet kunnes mopoilun väliaikaisesti keskeytti perheen perustaminen.

Muutamia vuosia myöhemmin palasin pyöräilyn pariin 1200 Banditin selässä jota seurasi parin vuoden tuttavuus Aprilian Futuralla. 2007 löysi uusi 1200GS tiensä luokseni ja siitä alkoi sorateiden nautiskelu niin Itä-Euroopan maissa kuin Mongolian ja Keski-Aasian reissulla. Nyt siinä on jo reilut 150tkm eli pikapuoliin se lienee ”sisään-ajettu”.

Ajoryhmien vetäjänä olen ollut lukuisia kertoja GS Miitingeissä kuten myös kaveriporukoille mökilläni Mikkelin suunnalla ja aina on ollut kaikilla hauskaa.

Petro “petro_moto” Hämäläinen

Tapahtuman virallinen valokuvaaja

Imatralta lähtöisin oleva motoristi. Aloitin enduroinnin muutama vuosi sitten Suzuki dr:llä ja pian huomasin olevani ajamassa enemmän metsässä kuin maantiellä. Nykyään ajot ovat kaikkea seikkailupyöräilyn ja enduron väliltä ja kalustona toimii matkavarusteltu Ktm 500 exc.

Valokuvaajana juuret ovat henkilö-, perhe- ja hääkuvauksissa. Viimeisen parin vuoden ajan intohimona on ollut valokuvauksen ja moottoripyöräilyn yhdistäminen. Takana on myös useampi yhteistyö kansainvälisten mp-varusteita valmistavien brändien kanssa. 

Tapahtuman valokuvaajana pyrin taltioimaan valokuviin seikkailun tunnelman sekä kuljettajien onnistumisien hetket.

Tuomas Nieminen ⚫

Vuonna -84 sain ensimmäisen puoliautomaatti Honda Monkeyn. Vuosien varrella konepyörät ovat vaihtuneet ja muutamaa harha-askelta lukuun ottamatta pelit ovat olleet 2-tai 4-tahti kurapyöriä. Niiden käyttämistä lajille ominaisessa toiminnassa on helpottanut kodin ovelta lähtevät mukavat sorareitit ilman turhia pikitiesiirtymiä.

Ennen perheenlisäystä tuli reissattua Euroopan itä- ja eteläpuolta useampina kesinä. Moporetket ennen kunnollisia navigaattoreita ja netinkin ollessa vähän sitä ja tätä opetti selviämään hankalimmistakin paikoista.

Menopelinä Ktm Adventure 950S. Työkseni ajan nelipyöräisiä, joten vapaa-aikana viihdyn mielelläni kaksipyöräisen päällä. Nykyään oma kurapyöräily on keskittynyt enemmän laatuun kuin määrään.


Timo Mäki

Iskareiden asiantuntija

Mopot ja moottoripyörät kiehtonut aina. Työkokemusta autotekniikan saralta useammasta eri työtehtävästä sekä ajoneuvoasentajia kouluttanut yli kymmenen vuoden ajan. 

Itse ajanut enemmän harrastemielessä road racingiä, enduroa, supermotoa, jäärataa, motocrossia yms. Enduro säilynyt päälajina. Joka kesä pyrin tekemään myös reissun adventurepyörällä "KTM 790R". 

Iskunvaimennus kiehtonut osa-alueena omien harrastusten kautta ja lopulta 2014 perustin TTM Factory yrityksen ja aloin auttamaan asiakkaita iskunvaimennusten eri haasteissa. Nykyään yleisimpien merkkien edustus joista WP päämerkkinä. Asiakkaina eri lajien harrastajia sekä ammattilaisia aina nuorista ikä ihmisiin. Keskiössä pyrkinyt aina pitämään asiakkaan yksilölliset tarpeet.

Rami "mööpelimies" Rintaluoma ⚫

Pohojalaanen reilu nelikymppinen pärinä-poika.

7-vuotiaana alkoi ura mönkijällä, siitä 80cc kotarin kautta mopoon ja
edelleen kevariin. Testailtu kalustoa crosseista sporttipyöriin ja
aikuisella iällä oma linja löytynyt seikkailupyöristä, josta homma on
myös lipsahtanut hard-enduro ja trial tyyppiseen ajamiseen. Kuskina oon
melko rauhallinen, painopiste enemmän ajotekniikassa kuin nopeudessa.
Pyrin aina kehittämään omaa ajoa, oltiin sitten tiellä tai metsässä.

Insinöörinä tykkään myös ruuvailusta ja mopojen kevyestä modaamisesta
omaan käyttöön sopivammaksi.

Upo-uusi 'mööpelimies' Youtube kanava, jossa koitan parhaani mukaan
yhdistää työtä ja huvia:

Juho Onnela 🔴⚫

39v ikuinen mopopoika Oripäästä.

Jonkinlainen 2-pyöräinen ollut 3v asti alla, junnuna crossivehkeitä ja mopoja. Ajokortin saamisen jälkeen reilu 10v muoviluoteja, jonka jälkeen ajelut painoittuneet pois kestopäällysteeltä, vahvasti oranssiin kallistuneena. Nyt pyörinä KTM1290 super adventure r & KTM 250 exc. Isommalla tapahtuu kaikki ajot teräsperseajojen ja cc:n väliltä, pienemmällä satunnaista kuntoenskaa ja joskus "kilpaa" lähinnä itseään vastaan. 


Jari Haavisto 🔴

60 -luvulla syntynyt levoton sielu. Ajellut moottorikäytöksellä kaksipyöräisellä jostain 12 vuotiaasta saakka. Siinä 14 vuotiaana voitin Lotosta ja ostin 125 CR Hondan, sitä asti velka ja moottorit on ollut vahvasti mukana elämässä. Aluksi ajelin crossia armeija ikään saakka ja kadulla DT Yammulla kunnes vaihdoin crossipyörän 1100GPZ Kawaan.

Erilaisilla katupyörillä tuli ajeltua tuone 50 v. hujakoille saakka? Siinä kohtaa tuli luova tauko moottoripyörien kanssa, kunnes kekkasin ison Gessun. Sitä se ajatus taas lähti. 

Enduro tuli kanssa hankittua, mutta siitä piti luopua, kun fysiikka ja pää oli eri paria. Tenere World Raid nyt alla, millään en malta pysyä pois soralta. Kovasti on vielä opetteluhaluja, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Hienoa on päästä ajamaan samanhenkisten ihmisten kanssa.

Severi Keinälä 🔵

70-luvun Zyndap 50cc:stä japsien ja Gessun kautta nykyisen Honda Crostourerin sarviin. Jotkut ihmettelee VFR1200 konetta hiekalla, mutta erinomainen peli sekä pitkällä baanalla että kurauralla.

Matkaenska on osoittaunut sopivimmaksi peliksi, kun pitkältä asfaltilta pitää välillä päästä hiekkaa pöllyttämään.

Viime vuonna kävin MADiin tutustumassa ja nyt siististi sinisiä reittejä vedellen.

Antti “advseeker” Miikkulainen 🔴

Nuorena tuli ajeltua Honda monkeylla ja serkun Kawasaki motocross pyörällä. Muutama muutto ja opiskelut pistivät mopoilut jäihin. Pitkään mielessä kuitenkin kyti ajatus, että joku motocross pyörä pitää vielä hankkia. Nyt pihalla on 3½ vuotta seissyt KTM 690 Enduro R, joka mukavasti mahdollistaa metsäpoluille lähtemisen kotipihalta. Näin ollen olen varsin tuore kuski ja innokkuutta on monesti enemmän kuin taitoa. 

Pyörän hankkimisen jälkeen olen ollut aktiivisesti kehittämässä TET reittiä Kostamon Mikan kanssa. Monesti vastaan reittien suunnittelusta kun kaveri porukalla käydään ajelemassa ja viime kesänä lanseerasin Tyrnävän rynkytykset ajelupäivän, jossa reitille otettiin myös hieman haastavampaa pätkää.


Atte Aittola 🔵

Lapsuudessa ja nuoruudessa kaks'pyöräisillä "rällättiin" lähes kyllästymiseen asti. 

Ruuhkavuosina ainoastaan joskus lainavehkeillä. Sittemmin aikuistuttua ollut DR ja matkapyöriä. Saksalaisvalmisteisia. GS:llä joskus uskallettu poiketa pois päällysteeltäkin. 

Tekniikka on kuulunut työhöni aina. Monissa yhteyksissä myös renkaat. Rengastöitäkin. Nastoituksia tehty harrastusmielessä koneisiin ja Mopoihin. 

MP.llä ajelen aina kun se on jokseenkin mahdollista. Töihin ja vapaalle. Ympäri vuoden.