mp-adventurekoulutus

JÄMSÄ

To 14.08. - la 16.08.25

hinta 155€ (sis. lounaan, kahvittelut, alueen vuokran & kouluttajat)

Tutustu seikkailuendurosi ominaisuuksiin ja opi hyödyntämään sen potentiaalia muuallakin kuin päällystetyllä tiellä!

Basic-koulutus on edellytys jatkokursseille osallistumiselle. Peruskoulutus voi olla suoritettu muuallakin, kuhan on harjoiteltu ajoasennon lisäksi pyörän hallintaa hitaissa nopeuksissa ja jarruttamista. Jos käymäsi peruskoulutuksen taso mietityttää, älä epäröi olla yhteydessä pääkouluttaja Janne Tervolaan (janne.tervola@gmail.com tai 0400 44 44 09)

Jos et ole viime kurssin jälkeen ehtinyt juuri harjoitella, voit aivan hyvin kerrata minkä tahansa käymäsi kurssin. Mikään ei estä varaamasta erilaisia kursseja peräkkäisinä päivinä.


Päivä alkaa klo 08.30 yhteisellä kuljettajakokouksella ja jatkuu pienryhmissä valitun ohjelman mukaisesti:

  • Basic ohjelma sopii kaikille kuskeille, jotka tahtovat kerrata perusteet. Aloittelijoidenkaan ei tarvitse pelätä koulutukseen ilmoittautumista. Kurssilla on enintään 5 motoristia per kouluttaja, jolloin ryhmäjaossa otetaan huomioon vaihtelevat lähtötasot.

    Esivaatimukset: Pyörä ajamalla paikalle

    Päivän tavoitteet: Ajoasento, jarrujen ja kytkimen aktiivinen käyttö, kääntäminen ahtaassa tilassa

    Aikataulu:

    • 08.30 Saapuminen, jako ryhmiin, ylimääräiset varusteet katokseen.

      Laske rengaspaineet jos haluat, sisuskumirenkailla ilman rengaslukkoa 1,5 bar, tubeless 2,0 bar

    • 09.00 - 09.15 Kuljettajakokous, kaikki paikalla Haaralankankaan crossiradan edessä, ajovarusteet valmiina ja pyörät ajokunnossa

    • 09.15 - 12.00 Ajoasento istuen ja seisten, miksi ajoasento korostuu offroadissa?

      Ajoharjoittelu istuen ja seisten. Ohjaaminen jalkatapeilla seisten. Kääntäminen ahtaassa

      Kaadetun pyörän nostaminen ja pyörän käsittely paikallaan

      Mäkilähtö ja pyörän hallinta kytkimen avulla.

    • 12.00 - 13.00 Noutopöytälounas harjoitusalueen lähellä, niin taas jaksaa!

    • 13.00 - 15.30 Jarrutusharjoitukset istuen ja seisten.

      Kääntäminen hyödyntäen päivän aikana opittuja asioita.

    • 15.30 Loppuyhteenveto

  • Advance “Tempo” ohjelma sopii jo hieman kokeneimmille kuskeille, joilla sora-ajon perusasiat hallussa.

    Päivän tavoitteet: Kääntäminen soralla, pehmeässä ajamisen alkeet, nopeuskonrolli, jarrutus ja kaarre.

    Esivaatimukset: Basic-kurssi (tai vastaava) käyty.

    Aikataulu:

    • 08.30 Saapuminen, jako ryhmiin, ylimääräiset varusteet katokseen. Laske rengaspaineet jos haluat, sisuskumirenkailla ilman rengaslukkoa 1,5 bar, tubeless 2,0 bar

    • 09.00 - 09.15 Kuljettajakokous, kaikki paikalla Haaralankankaan crossiradan edessä, ajovarusteet valmiina ja pyörät ajokunnossa

    • 09.15 - 12.00 Dynaminen ajoasento: pitkittäinen ja sivuttainen painonsiirto

      Ylä- ja alamäkiharjoitus

      Ajo- ja tasapainoharjoittelua painonsiirto huomioiden

    • 12.00 - 13.00 Noutopöytälounas harjoitusalueen lähellä, niin taas jaksaa!

    • 13.00 - 15.30 Kaarreharjoitus: kiihdytys, hidastus, ajolinja ja ulostulo

      Pehmeässä ajaminen: kooste opituista asioista

    • 15.30 Loppuyhteenveto

  • Advance “Tekninen” ohjelma sopii jo hieman kokeneimmille kuskeille, joilla sora-ajon perusasiat hallussa.

    Päivän tavoitteet: Pyörän tarkka liikuttelu kytkimellä, pidon säätely, hallittu kytkimennäpäytys. Esteiden ja ojien ylitys.

    Esivaatimukset: Basic ainakin käyty, suositus - Basic ja Advance Tempo.

    Aikataulu:

    • 08.30 Saapuminen, jako ryhmiin, ylimääräiset varusteet katokseen. Laske rengaspaineet jos haluat, sisuskumirenkailla ilman rengaslukkoa 1,5 bar, tubeless 2,0 bar

    • 09.00 - 09.15 Kuljettajakokous, kaikki paikalla Haaralankankaan crossiradan edessä, ajovarusteet valmiina ja pyörät ajokunnossa

    • 09.15 - 12.00 Pyörän ohjaaminen seisten.

      Kytkinkontrolliharjoittelu.

      Pidon parantaminen ponnistamalla ja painonsiirrolla.

    • 12.00 - 13.00 Noutopöytälounas harjoitusalueen lähellä, niin taas jaksaa!

    • 13.00 - 15.30 Ylä- ja alamäkihajoittelua, mäkeen pysäyttäminen, liikkeelle lähtö.

      Esteen- ja ojanylitysharjoituksia aamupäivänä opittua soveltaen.

    • 15.30 Loppuyhteenveto

  • Advance “Tempo Plus” on syventävä ohjelma kokeneille kuskeille.

    Päivän tavoitteet: Jatkoa pehmeässä ajamiselle, ala-ja ylämäet. Kiihdytys, hidastaminen ja kaartesta ulos kiihdyttämällä.

    Esivaatimus: Basic ja vähintään Advance Tempo käyty. Karkeat renkaat.

    Aikataulu:

    • 08.30 Saapuminen, jako ryhmiin, ylimääräiset varusteet katokseen. Laske rengaspaineet jos haluat, sisuskumirenkailla ilman rengaslukkoa 1,5 bar, tubeless 2,0 bar

    • 09.00 - 09.15 Kuljettajakokous, kaikki paikalla Haaralankankaan crossiradan edessä, ajovarusteet valmiina ja pyörät ajokunnossa

    • 09.15 - 12.00 Polulla ajaminen, vartalon hyväksi käyttö kiihdytyksissä ja hidastettaessa.

      Liikkelle lähtö pehmeällä alustalla, ajaminen pehmeässä.

      Kääntyminen pehmeällä alustalla.

    • 12.00 - 13.00 Noutopöytälounas harjoitusalueen lähellä, niin taas jaksaa!

    • 13.00 - 15.30 Ala- ja ylämäen ajo pehmeällä alustalla.

      Kaarteeseen tulo jarruttamalla, jarrusta luopuminen ja ulostulo kiihdyttäen.

    • 15.30 Loppuyhteenveto

  • 14.08. Torstai - 10/50 paikkaa 🟡

  • 15.08. Perjantai - 25/50 paikkaa 🟢

  • 16.08. Lauantai - 35/50 paikkaa 🟢

    Jos haluat osallistua koko MAD-tapahtumaan, niin varaa paikkasi tästä >


Käytännön infoa

Saavuthan koulutuksiin hyvin levänneenä, sillä väsyneenä oppimista ei tapahdu. Tavoitteena on, että koulutuspäivän jälkeen nautit sorateistä ja seikkailuista entistä enemmän!

Ryhmät ovat maks. 5 pyörää per kouluttaja, joten mukaudutaan osallistujien kokemustasoon.

Missä koulutus pidetään?

Koulutus on suunnattu painavimmille adventurepyörille ja se tapahtuu Haaralankankaan motocrossradan alueella ja lähiympäristössä. (Haaralantie 135, 42100 Jämsä / 61°53'59.5"N 25°06'46.4"E).

Mitä mukaan?

Kannattaa ottaa mukaan ohuemmat ajohanskat (krossihanskat sopivat hyvin), joilla hallintalaitteiden käsittely on helpompaa. Kurssille suositellaan karkeakuvioisia- tai nappularenkaita. Basic-kurssilla pärjää katurenkaillakin.

Jos mietit valintaa ajolasillisen krossikypärän ja visiirillisen kypärän välillä, valitse varusteeksi krossikypärä. Suosittelemme tukevia ja jäykkäpohjaisia ajosaappaita, koska harjoituksissa ajetaan paljon seisten. Jalkapohjat väsyvät pehmeäpohjaisissa saappaissa. 

Jos sinulla on irralliset hartia- ja kyynärsuojat sekä krossipaita, käytä niitä mieluummin kuin vuorellista ajotakkia. Sama pätee ajohousuihin, jos mietit leveälahkeisten ja krossihousujen välillä.

Irrallisten polvisuojien tai polvitukien ja kengän sisään menevien krossihousujen kanssa saat paremman tuen pyörästä.

Ylimääräisistä vaatekerroista ja varusteista kannattaa luopua varikolla. Tankki- ja sivulaukut kannattaa irrottaa harjoitusten ajaksi. Ylimääräiset varusteet voidaan jättää varikkoalueelle harjoitusten ajaksi.

Myös tankki- ja sivulaukut kannattaa irrottaa harjoitusten ajaksi. Ylimääräiset varusteet voidaan jättää varikkoalueelle.

Pitääkö saavuttaa joku taso itsenäisesti ennen, kun ilmoittautuu tapahtumaan tai koulutuksiin?

Ensi sekunnista, kun alat ajaa, alkaa pyörän käsittelyn vaativat liikkeet vähän kerrassaan kehittyä vaistomaisiksi. Todennäköisyys sille, että tekisit kaiken mahdollisimman tehokkaasti heti alkuun on häviävän pieni. Uusien toimintatapojen oppiminen on ainakin 50% helpompaa kuin vanhojen poisoppiminen ja uusien oppiminen sen jälkeen.

Joten jos saat heti alussa perusasiat kuntoon taitavien kouluttajien johdolla, niin uskallamme luvata pyöränhallintataitojen ja sitä kautta sekä ajomukavuuden, turvallisuuden kuin haluttaessa vauhdinkin kehittyvän monta kertaa nopeammin kuin itseopiskelemalla.


Ajokoulutuksia toteuttaa JT Coaching. Kouluttajat ovat SMOK tai Liikenneturvan hyväksymiä moottoripyöräkouluttajia ja turvallisten ajotaitojen kehittämiseen tarkoitettu ajoharjoittelu järjestetään muulta liikenteeltä suljetulla alueella. Koulutukseen osallistutaan omalla vastuulla ja vakuutusturvan voi varmistaa omasta vakuutusyhtiöstäsi.


Bike lehden artikkeli vuoden 2021 MAD-koulutuksista tästä ja vuoden 22 tarinaa tästä. motouutiset kirjoitteli vuoden 23 MADista tässä.

Kuvia mad koulutuksilta: